Κοινωνική Νευροεπιστήμη, Κοινωνική Παιδαγωγική και Εκπαίδευση

Απόψεις Φοιτητών

Το Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Κοινωνική Νευροεπιστήμη, Κοινωνική Παιδαγωγική και Εκπαίδευση» είναι, αυτή τη στιγμή, το μοναδικό πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών στην Ελλάδα, το οποίο συνδέει τις Επιστήμες της Αγωγής με τις Νευροεπιστήμες.  Το βασικό γνωστικό αντικείμενο του ΔΠΜΣ είναι ο τρόπος με τον οποίο συνδέονται τα επιστημονικά αυτά πεδία καθώς και  ο τρόπος μέσα από τον οποίο η σύμπραξη αυτή μπορεί να συμβάλλει στην αλλαγή του τρόπου σκέψης και συμπεριφοράς του ανθρώπου μέσα από την εφαρμογή κοινωνικοπαιδαγωγικών πρακτικών, οι οποίες θα επιφέρουν την κοινωνική δικαιοσύνη και την κοινωνική αλλαγή.

Βρίσκομαι στο Α’ εξάμηνο των σπουδών μου και έχοντας ήδη παρακολουθήσει ένα άλλο πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, αισθάνομαι ότι δημιουργώ ένα εντελώς καινούργιο, διαφορετικό και πρωτότυπο παζλ σημαντικών γνώσεων σχετικών με εκπαιδευτικές συμπεριληπτικές πρακτικές για τη δόμηση, την οργάνωση και τη διαχείριση προγραμμάτων κοινωνικοπαιδαγωγικού χαρακτήρα, τα οποία μπορούν να εφαρμοστούν σε ποικίλες ομάδες και πλαίσια που αποτελούνται από άτομα διαφορετικών ηλικιών (π.χ. ομάδες προσφύγων ή μεταναστών, άστεγους, άτομα ΑμΕΑ, οικογένειες, σχολεία, εκπαιδευτικές κοινότητες, σωφρονιστικά ιδρύματα, άτομα της τρίτης ηλικίας κ.ά.)  με απώτερο σκοπό τη σταδιακή εξάλειψη της κοινωνικής περιθωριοποίησης και της δημιουργίας μίας κοινωνίας για όλους.

Ο διεπιστημονικός χαρακτήρας του ΔΠΜΣ, οι γεμάτοι καινοτόμες ιδέες και άρτια καταρτισμένοι καθηγητές, οι οποίοι λειτουργούν σαν δάσκαλοι και συνοδοιπόροι μας, ο ιδιαιτέρως βιωματικός χαρακτήρας των μαθημάτων και η διαρκής ενημέρωση και παροχή ευκαιριών για επιστημονική κατάρτιση και ακαδημαϊκή εξέλιξη των φοιτητών (π.χ. ενημέρωση και συμμετοχή σε επιστημονικά συνέδρια, δημοσιεύσεις και ερευνητική δραστηριότητα, συνεργασία με φορείς και Πανεπιστήμια του εξωτερικού, πρακτική άσκηση σε διαφορετικές δομές) είναι όλα εκείνα τα στοιχεία τα οποία καθιστούν ξεχωριστό το συγκεκριμένο πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών και με κάνουν να νιώθω τυχερή που επιλέχθηκα για να το παρακολουθήσω.

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι, λόγω των έκτακτων συνθηκών της δημόσιας υγείας που άλλαξαν άρδην την καθημερινότητά μας τους πρώτους μήνες του 2020, καθηγητές και νέοι μεταπτυχιακοί φοιτητές, παρότι νεοσύστατη ομάδα, λειτουργήσαμε συνεργατικά, με επιμονή και υπομονή για να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στα εξ αποστάσεως μαθήματα, τα οποία όχι μόνο δεν έχασαν τον επιστημονικό και βαθιά βιωματικό τους χαρακτήρα, αλλά αποδεικνύουν περίτρανα ότι η επιθυμία και το ισχυρό κίνητρο των καθηγητών και η σωστή οργανωτική δομή ενός προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών  προσφέρουν παρώθηση στους νέους φοιτητές του να λειτουργήσουν, να μάθουν και να γνωριστούν μεταξύ τους ακόμη και κάτω από δύσκολες και σύνθετες συνθήκες.

Έχω αποκτήσει πολλές γνώσεις οι οποίες είμαι σίγουρη ότι θα με οδηγήσουν σε νέα επιστημονικά μονοπάτια και θα συντελέσουν στο να εξελιχθώ ακαδημαϊκά είτε στην Ελλάδα, είτε στο εξωτερικό. Όμως, η σπουδαιότερη παραδοχή και συνειδητοποίηση που μπορώ να κάνω για τον εαυτό μου είναι το γεγονός ότι αυτούς τους μήνες είναι σα να βρίσκομαι σε μία ομάδα ανθρώπων όπου, πέρα από γνώσεις, μοιραζόμαστε εμπειρίες και βιώματα από το παρελθόν και το παρόν μας, τα οποία μας βοηθούν να δεθούμε ως μία νέα κοινότητα μάθησης, να συμπράξουμε και να βελτιωθούμε πρωτίστως σαν άνθρωποι, σαν επαγγελματίες από διαφορετικούς κλάδους και σαν νέοι επιστήμονες.

Έπειτα από τέσσερις μήνες παρακολουθήσεων και μαθημάτων, αισθάνομαι και πιστεύω ότι το ΔΠΜΣ «Κοινωνική Νευροεπιστήμη, Κοινωνική Παιδαγωγική και Εκπαίδευση» ήρθε απρόσμενα στην καθημερινότητά μου, καθώς το ανακάλυψα τυχαία αναζητώντας προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών στο διαδίκτυο, μα επιλέγοντάς το απόλυτα συνειδητά και ήδη έχει αλλάξει τον τρόπο σκέψης μου και την καθημερινότητά μου προς το καλύτερο. Νιώθω τυχερή που βρίσκομαι σε αυτόν τον νέο δρόμο, έχοντας σαν αρωγούς μου τους συγκεκριμένους καθηγητές και αυτήν την υπέροχη ομάδα συμφοιτητών, η οποία δεν έτυχε, αλλά πέτυχε, με άλλα λόγια δε δημιουργήθηκε τυχαία, όπως και προηγούμενες ομάδες μεταπτυχιακών φοιτητών που γνωρίσαμε και οι οποίες επίσης συστάθηκαν στοχευμένα, συνέπραξαν και συνυπήρξαν αρμονικά. Εικάζω ότι κάτι τέτοιο θα συμβεί και με τη δική μας ομάδα, της οποίας νιώθω πληρότητα και χαρά που είμαι μέλος. Σκεπτόμενη πιο αισιόδοξα πια, γεγονός στο οποίο με έχει βοηθήσει και ο ίδιος ο χαρακτήρας του ΔΠΜΣ για το χρονικό διάστημα που το παρακολουθώ, είμαι βέβαιη ότι πηγές νέας γνώσης και σχέσεις θετικής αλληλοεπίδρασης βρίσκονται κάπου στη γωνία και περιμένουν να τις καλωσορίσω. Ανυπομονώ ήδη κι εύχομαι κάπου εκεί να συναντήσω και νέους μεταπτυχιακούς φοιτητές επόμενων ετών για να μοιραστούμε σκέψεις και βιώματα και να δημιουργήσουμε μια κοινότητα που θα έχει κοινό όραμα και στόχους και θα αφήνει διαρκώς το δικό της ξεχωριστό αποτύπωμα στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, αλλά και στο κοινωνικό σύνολο εν γένει.

Ε. Ζ.