Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer

Κοινωνική Νευροεπιστήμη, Κοινωνική Παιδαγωγική και Εκπαίδευση

ΠΕΝΤΕΡΗ ΕΥΘΥΜΙΑ

Επ. Καθηγήτρια Κοινωνικής Παιδαγωγικής του Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης

Η Πεντέρη Ευθυμία είναι απόφοιτος του Τμήματος Νηπιαγωγών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Εργάστηκε στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση για περισσότερα από 20 χρόνια. Οι μεταπτυχιακές της σπουδές έλαβαν χώρα στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Έχει λάβει κατάρτιση στην κοινωνικοπολιτισμική εμψύχωση. Η διδακτορική της διατριβή αφορά στη διερεύνηση της σχέσης σχολείου-οικογένειας στο νηπιαγωγείο. 

Είναι Επίκουρη Καθηγήτρια στο Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία (ΤΕΕΠΗ) του ΔΠΘ με αντικείμενο Κοινωνική Παιδαγωγική και Εφαρμογές στην Προσχολική Εκπαίδευση. Από το 2016 συνεργάζεται με το ΕΑΠ στο ΠΜΣ Επιστήμες της Αγωγής, στη Θεματική Ενότητα «Εκπαίδευση του Παιδιού στο Κοινωνικό Περιβάλλον» και στη Θεματική Ενότητα «Εκπαίδευση: Πολιτισμικές Διαφορές και Κοινωνικές Ανισότητες». Έχει διδάξει σε μεταπτυχιακά προγράμματα στο ΤΕΕΠΗ-ΔΠΘ «Επιστήμες της Αγωγής: Καινοτόµες Παιδαγωγικές Προσεγγίσεις σε Πολυπολιτισµικά Εκπαιδευτικά Περιβάλλοντα» και στο Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του ΑΠΘ «Ψυχοπαιδαγωγική της Ένταξης» και «Επιστήμες Αγωγής». 

Συνεργάστηκε με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής ως Επόπτρια και Επιστημονικά Υπεύθυνη του Νέου Προγράμματος Σπουδών (ΠΣ) για την Προσχολική Εκπαίδευση και ως εξωτερικός εμπειρογνώμονας για την Εισαγωγή της Αγγλικής Γλώσσας στο Νηπιαγωγείο. Και στα δύο προγράμματα εργάστηκε προάγοντας τη διάχυση της κοινωνικοπαιδαγωγικής σκέψης και υποστηρίζοντας την κοινωνικοπαιδαγωγική αποστολή του νηπιαγωγείου και τον κοινωνικοπαιδαγωγικό ρόλο των εκπαιδευτικών. Ήταν υπεύθυνη της πιλοτικής εφαρμογής του νέου ΠΣ στα πειραματικά νηπιαγωγεία της Ελλάδας και εργάστηκε στα πλαίσια της σχετικής επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, ως επόπτρια του προγράμματος επιμόρφωσης και ως βασική επιμορφώτρια. 

Έχει συμμετάσχει σε ελληνικά και διεθνή ερευνητικά προγράμματα. Ενδεικτικά, συμμετείχε στο διεθνές ανταγωνιστικό ερευνητικό πρόγραμμα κοινοπραξίας 9 πανεπιστημιακών ιδρυμάτων από 7 χώρες Curriculum Quality Analysis and Impact Review of European ECEC [CARE] (Ευρωπαϊκή Ένωση -FP7-SSH-2013-2 Collaborative Projects & Coordination and Support Actions), το οποίο αναφέρονταν στη μελέτη των αναλυτικών προγραμμάτων και των δεικτών ποιότητας στην προσχολική εκπαίδευση με στόχο την υποστήριξη χάραξης εκπαιδευτικής πολιτικής που προάγει την ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού και υποστηρίζει τα δικαιώματά του σε υψηλού επιπέδου εκπαίδευση, λαμβάνοντας υπόψη τις απόψεις και προωθώντας τη συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων. Συμμετείχε στο διεθνές ανταγωνιστικό ερευνητικό πρόγραμμα κοινοπραξίας 17 πανεπιστημιακών ιδρυμάτων/φορέων από 11 χώρες (Ευρωπαϊκή Ένωση (project id: 727069) H2020-EU.3.6.1.2.) Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society [ISOTIS], με στόχο την μελέτη των εκπαιδευτικών συστημάτων και του εκπαιδευτικού έργου για τον σχεδιασμό και την εφαρμογή καινοτόμων εκπαιδευτικών παρεμβάσεων για την άρση των κοινωνικών ανισοτήτων στην εκπαίδευση. Ήταν μέλος της βασική ερευνητικής ομάδας στο έργο PARTICIPA: Εργαλεία επαγγελματικής ανάπτυξης για την υποστήριξη των δικαιωμάτων ενεργού συμμετοχής των παιδιών σε παιδικούς σταθμούς και νηπιαγωγεία, Erasmus+ με τη συμμετοχή 6 Πανεπιστημίων και ερευνητικών κέντρων από 4 ευρωπαϊκές χώρες, το οποίο είχε ως στόχο την εφαρμογή ενός προγράμματος επιμόρφωσης παιδαγωγών και εκπαιδευτικών και την παρακολούθηση της εφαρμογής σχετικών παρεμβάσεων στους παιδικούς σταθμούς και τα νηπιαγωγεία για την υποστήριξη της ενεργού συμμετοχής των παιδιών και την επαγγελματική ενδυνάμωση του παιδαγωγικού προσωπικού. 

Στα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εντάσσονται: η κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη στην προσχολική ηλικία, η συνεργασία σχολείου-οικογένειας-κοινότητας, η κοινωνικοπολιτισμική μάθηση, η προαγωγή των δικαιωμάτων των παιδιών και η επαγγελματική ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών, ο σχεδιασμός κοινωνικοπαιδαγωγικών προγραμμάτων και δράσεων στην προσχολική κυρίως εκπαίδευση. 

Στα μαθήματα που διδάσκει σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο εστιάζει σε διάφορα ζητήματα που αφορούν τη μάθηση και την εκπαίδευση, την εξέλιξη των Επιστημών Αγωγής, την κοινωνικοπαιδαγωγική σκέψη και μεθοδολογία, την προαγωγή των δικαιωμάτων των παιδιών και την εφαρμογή και αξιολόγηση καινοτόμων εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε πεδία τυπικής, μη τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης για την υποστήριξη της εκπαίδευσης και της κοινωνικής προσαρμογής όλων των παιδιών, αξιοποιώντας τη διαθεματική και διεπιστημονική προσέγγιση.