Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer

Κοινωνική Νευροεπιστήμη, Κοινωνική Παιδαγωγική και Εκπαίδευση

ΜΥΛΩΝΑΚΟΥ-ΚΕΚΕ ΗΡΩ

Καθηγήτρια Κοινωνικής Παιδαγωγικής και Επικοινωνίας Σχολείου, Οικογένειας και Κοινότητας του Π.Τ.Δ.Ε. του Ε.Κ.Π.Α.

Η Ηρώ Μυλωνάκου – Κεκέ είναι Καθηγήτρια Κοινωνικής Παιδαγωγικής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (Ε.Κ.Π.Α.).

Οι προπτυχιακές και μεταπτυχιακές της σπουδές είναι στην Παιδαγωγική, στην Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων, στο Μάρκετινγκ, στην Επικοινωνία και στην Ανάπτυξη του Ανθρώπινου Παράγοντα. Έχει επίσης πολυετείς Μουσικές Σπουδές και έχει εκπαιδευθεί σε Μουσικοκινητικά και Μουσικοπαιδαγωγικά Συστήματα.

Τα επιστημονικά – ερευνητικά της ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν:

  • Κοινωνική Παιδαγωγική
  • Συνεργασία Σχολείου, Οικογένειας και Κοινότητας
  • Καινοτόμο διεπιστημονική έρευνα
  • Συστημική Επιστήμη
  • Εκπαίδευση Παιδιών και Εκπαίδευση Ενηλίκων
  • Καινοτόμες Παιδαγωγικές Προσεγγίσεις
  • Διεπιστημονικές συνέργειες μεταξύ Κοινωνικής Νευροεπιστήμης, Κοινωνικής Παιδαγωγικής και Εκπαίδευσης
  • Διεπιστημονικές συνέργειες μεταξύ Κοινωνικής Παιδαγωγικής και Νομικής Επιστήμης
  • Ανάπτυξη της Δημιουργικότητας στην Εκπαίδευση  και στην Κοινωνία
  • Τέχνη και Εκπαίδευση
  • Ψυχοπαιδαγωγική αξιοποίηση των Παιδικών Σχεδίων
  • Συνεκπαίδευση [Syneducation (Synergy+education) Model) παιδιών και ενηλίκων
  • Εκπαίδευση και Επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών
  • Κοινωνικοπαιδαγωγική προσέγγιση ζητημάτων, όπως: η εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα, η δημοκρατική εκπαίδευση, η διαπολιτισμική εκπαίδευση, η πρόληψη και η αντιμετώπιση αντικοινωνικών και αντιδημοκρατικών συμπεριφορών, η ετερότητα και η μοναδικότητα κάθε ανθρώπου, η συναισθηματική και κοινωνική εκπαίδευση, οι κοινωνικά ευάλωτες ομάδες, o συστημικός μετασχηματισμός της κουλτούρας (π.χ. του σχολείου, της οικογένειας, του ευρύτερου σχολικού περιβάλλοντος, της τοπικής κοινότητας κ.λπ.)  και η εγκαθίδρυση και ισχυροποίηση του «κοινωνικοπαιδαγωγικού ήθους» σε άτομα και ομάδες.

Έχει συντονίσει και διεξάγει, ως επιστημονική υπεύθυνη, μεγάλο αριθμό ερευνητικών προγραμμάτων, ελληνικών και διεθνών (σε συνεργασία με Πανεπιστημιακά Ιδρύματα του εξωτερικού).

Το ερευνητικό της έργο οδήγησε στη δημιουργία των ακόλουθων τριών Επιστημολογικών και Ερευνητικών Μοντέλων:

Α) TransdisciplinarySocialPedagogicModel / “Syn-epistemicWholeness

[εστιάζει στις διαλεκτικές συνέργειες μεταξύ επιστημονικών κλάδων, επιστημολογιών, μεθοδολογιών, ερευνητικών στρατηγικών, πρακτικών, τρόπων μάθησης, γνώσης και μεταξύ επιστημόνων, ερευνητών και όλων των εκάστοτε εμπλεκομένων].

Β)SocialPedagogicalInterventionModelforRefugeefamiliesbyStudents / SPIM4ReStModel [με έμφαση στη συναισθηματική και κοινωνική εκπαίδευση και υποστήριξη ασυνόδευτων παιδιών προσφύγων και προσφυγικών οικογενειών που γίνεται από τους φοιτητές].

Γ)  Syneducation Model [με έμφαση στη διαδραστική εκπαίδευση, την αμοιβαία καθοδήγηση, τη συνεργατική μάθηση μεταξύ παιδιών και ενηλίκων, σε συνεργασία με τον Ιωάννη Κεκέ, με τον οποίο επινόησαν τον όρο "Syneducation (Synergy + education)" το 2005].

Διδάσκει επί σειρά ετών μαθήματα σχετικά με τα προαναφερθέντα ακαδημαϊκά της ενδιαφέροντα τόσο σε προπτυχιακό όσο και σε μεταπτυχιακό επίπεδο στο Ε.Κ.Π.Α., καθώς και σε άλλα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα, με τα οποία συνεργάζεται.

 

Προπτυχιακά μαθήματα (τρέχοντα):

1.  Κοινωνική Παιδαγωγική: Θεωρία και Πράξη

2.  Επικοινωνία Σχολείου, Οικογένειας και Κοινότητας

3.  Το Παιδικό Σχέδιο και η Παιδαγωγική του Αξιοποίηση

4.  Η Δημιουργικότητα στην Εκπαίδευση και στην Κοινωνία

Μεταπτυχιακά μαθήματα (τρέχοντα):

1. Κοινωνική Παιδαγωγική

2.  Σχεδιασμός εκπαιδευτικών προγραμμάτων και παρεμβάσεων από την Κοινωνική Παιδαγωγική και την Κοινωνική Νευροεπιστήμη

3.  Διαπολιτισμική Εκπαίδευση

Στο πλαίσιο των μαθημάτων Κοινωνικής Παιδαγωγικής, τα οποία  διδάσκει σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο, οργανώνει Βιωματικά Εργαστήρια και Πρακτικές Ασκήσεις  για φοιτητές/τριες που λαμβάνουν χώρα σε σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και σε κοινωνικοπαιδαγωγικά ιδρύματα, με τη συστηματική αξιοποίηση μεθόδων και τεχνικών που συμβάλλουν στην ενίσχυση και στη διεύρυνση  των κοινωνικοπαιδαγωγικών εφαρμογών και δυνατοτήτων.

Το 2015, ίδρυσε το πρώτο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών στην Ελλάδα με τίτλο: «Κοινωνική Νευροεπιστήμη, Κοινωνική Παιδαγωγική και Εκπαίδευση» [Social Neuroscience, Social Pedagogy and Education], που στη συνέχεια έγινε Διατμηματικό (Δ.Π.Μ.Σ.), με τη συνεργασία του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, της Ιατρικής Σχολής και του Τμήματος Βιολογίας του Ε.Κ.Π.Α., το οποίο διευθύνει μέχρι σήμερα. Το Δ.Π.Μ.Σ. διερευνά και αξιοποιεί τις διεπιστημονικές (interdisciplinary) και τις υπερσυνεπιστημονικές (transdisciplinary) συνέργειες μεταξύ των προαναφερθέντων επιστημών.

Είναι επίσης Διευθύντρια του Εργαστηρίου Πειραματικής Παιδαγωγικής στο ΠΤΔΕ του ΕΚΠΑ.

Ήταν η εκπρόσωπος (για τρία χρόνια) του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών  στο CIVIS / Ευρωπαϊκό Πολιτικό Πανεπιστήμιο, στον τομέα  των καινοτόμων παιδαγωγικών μεθόδων.

Συνεργάζεται τακτικά με διακεκριμένα Πανεπιστήμια του εξωτερικού, όπου έχει υπάρξει ερευνήτρια και επισκέπτρια καθηγήτρια πολλές φορές.

Έχει δημοσιεύσει έναν αριθμό βιβλίων (16) και έχει δημοσιεύσει μελέτες και έρευνες, σε πολλά άρθρα (πάνω από 130) σε διάφορα διεθνή και εθνικά επιστημονικά περιοδικά και εκδόσεις με κριτές, οι οποίες αφορούν τα προαναφερθέντα ακαδημαϊκά της ενδιαφέροντα.

Είναι μέλος της Συντακτικής Επιτροπής (Editorial Board) και κριτής (reviewer) σε ελληνικά και κυρίως σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά και συνέδρια και είχε την ευθύνη για την επιμέλεια και έκδοση διεθνών συλλογικών τόμων. Μεταξύ αυτών,  ήταν προσκεκλημένη επιμελήτρια (Guest Editor) από το UCL Institute of Education στο Λονδίνο του πρώτου ειδικού τόμου (Special Issue on “Social Pedagogy in Times of Crisis in Greece”, 2015, London: UCL Press) του διεθνούς επιστημονικού περιοδικού “International Journal of Social Pedagogy”.

Είναι μέλος Ελληνικών και Διεθνών Επιστημονικών Εταιρειών και Επιτροπών και Δικτύων.

Έχει επαγγελματική εμπειρία και επιμορφωτικό και διοικητικό έργο με επίπεδα ευθύνης σε διαφορετικούς χώρους της εκπαίδευσης. Ενδεικτική αναφορά: Έχει διατελέσει επί μία τριετία Σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (Π.Ι.) και μέλος του Συντονιστικού του Συμβουλίου, ήταν μέλος της Κεντρικής Επιτροπής Συντονισμού του Προγράμματος «Μελίνα-Εκπαίδευση και Πολιτισμός», μέλος της Κεντρικής Επιστημονικής Επιτροπής για την Πράξη «Ανάπτυξη και Λειτουργία Δικτύου Πρόληψης και Αντιμετώπισης των Φαινομένων Σχολικής Βίας και Εκφοβισμού» (στο Υπουργείο Παιδείας), ήταν μέλος επιστημονικών επιτροπών σύνταξης διαφόρων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, ήταν συντονίστρια προγραμμάτων ΕΠΕΑΕΚ και προγραμμάτων σχετικών με την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών τα οποία οργανώνονταν από Πανεπιστήμια και από την Πολιτεία, είχε την ευθύνη για την οργάνωση και τον συντονισμό μεγάλου αριθμού επιμορφωτικών προγραμμάτων και ημερίδων για εκπαιδευτικούς σε πολλές πόλεις της χώρας (υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας), ήταν σύνδεσμος Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης για τα κοινοτικά εκπαιδευτικά προγράμματα “Σωκράτης-Comenius” και “Leonardo” και εκπρόσωπος στο ευρωπαϊκό δίκτυο εκπαιδευτικών πληροφοριών “Ευρυδίκη”, ήταν Διευθύντρια Κέντρου Ακαδημαϊκής και Επαγγελματικής Αναβάθμισης των Εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ήταν μέλος της Ομάδας Εσωτερικής Αξιολόγησης (ΟΜ.Ε.Α.) του Π.Τ.Δ.Ε. του Ε.Κ.Π.Α., ήταν (και εξακολουθεί) μέλος μεγάλου αριθμού εκλεκτορικών σωμάτων, ως εσωτερική (στο Ε.Κ.Π.Α.) και εξωτερική (σε άλλα Πανεπιστήμια της χώρας) εκλέκτορας, για την κρίση και εξέλιξη Καθηγητών Πανεπιστημίων και έχει συνεργασία με πολλές μη κερδοσκοπικές-μη κυβερνητικές οργανώσεις, με στόχο τον σχεδιασμό και τη διεξαγωγή διαφόρων κοινωνικοπαιδαγωγικών προγραμμάτων.