Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer

Κοινωνική Νευροεπιστήμη, Κοινωνική Παιδαγωγική και Εκπαίδευση

ΜΥΛΩΝΑΚΟΥ-ΚΕΚΕ ΗΡΩ

Καθηγήτρια Κοινωνικής Παιδαγωγικής του Π.Τ.Δ.Ε. του Ε.Κ.Π.Α.

Η Ηρώ Μυλωνάκου – Κεκέ είναι Καθηγήτρια Κοινωνικής Παιδαγωγικής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (Π.Τ.Δ.Ε.) του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (Ε.Κ.Π.Α.).

ΣΠΟΥΔΕΣ

Οι προπτυχιακές (Μαράσλειος Ακαδημία, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών) και οι μεταπτυχιακές της (Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών) σπουδές είναι στην Παιδαγωγική, στην Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων, στο Μάρκετινγκ, στην Επικοινωνία και στην Ανάπτυξη του Ανθρώπινου Παράγοντα. Έχει επίσης πολυετείς Μουσικές Σπουδές και έχει ειδική εκπαίδευση στη Μουσικοκινητική Αγωγή.

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑ

Εργάζεται, ως μέλος Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (Δ.Ε.Π.) στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Ε.Κ.Π.Α., από το 2003 έως σήμερα. Είναι Πρωτοβάθμια Καθηγήτρια από το 2017. Πριν από την τρέχουσα θέση της, είχε εργαστεί ως Σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, ως Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και ως εκπαιδευτικός σε σχολεία Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ – ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ

  • Κοινωνική Παιδαγωγική
  • Συνεργασία Σχολείου, Οικογένειας και Κοινότητας
  • Τέχνη και Εκπαίδευση
  • Πολιτισμική Μνήμη, Ταυτότητα, Ετερότητα και Σχολική και Τοπική Κοινότητα
  • Καινοτόμες Παιδαγωγικές Προσεγγίσεις  και καινοτόμο διεπιστημονική έρευνα
  • Συστημική Επιστήμη
  • Εκπαίδευση Παιδιών και Εκπαίδευση Ενηλίκων
  • Διεπιστημονικές συνέργειες μεταξύ Κοινωνικής Νευροεπιστήμης, Κοινωνικής Παιδαγωγικής και Εκπαίδευσης
  • Διεπιστημονικές συνέργειες μεταξύ Κοινωνικής Παιδαγωγικής και Νομικής Επιστήμης
  • Ανάπτυξη της Δημιουργικότητας στην Εκπαίδευση  και στην Κοινωνία
  • Ψυχοπαιδαγωγική αξιοποίηση των Παιδικών Σχεδίων
  • Συνεκπαίδευση [Syneducation (Synergy+education) Model) παιδιών και ενηλίκων
  • Εκπαίδευση και Επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών
  • Τεχνητή Νοημοσύνη και Ηθική στην Εκπαίδευση και στην Κοινωνική Παιδαγωγική
  • Κοινωνικοπαιδαγωγική προσέγγιση ζητημάτων, όπως: η εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα, η δημοκρατική εκπαίδευση, η διαπολιτισμική εκπαίδευση, η πρόληψη και η αντιμετώπιση αντικοινωνικών και αντιδημοκρατικών συμπεριφορών, η ετερότητα και η μοναδικότητα κάθε ανθρώπου, η συναισθηματική και κοινωνική εκπαίδευση,     οι κοινωνικά ευάλωτες ομάδες, o συστημικός μετασχηματισμός της κουλτούρας (π.χ. του σχολείου, της οικογένειας, του ευρύτερου σχολικού περιβάλλοντος, της τοπικής κοινότητας κ.λπ.)  και η εγκαθίδρυση και ισχυροποίηση του «κοινωνικοπαιδαγωγικού ήθους» σε άτομα και ομάδες.

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

Έχει συντονίσει και αναπτύξει, ως επιστημονική υπεύθυνη, μεγάλο αριθμό ερευνητικών προγραμμάτων, ελληνικών και διεθνών, σε συνεργασία με Πανεπιστημιακά Ιδρύματα του εξωτερικού. Το ερευνητικό της έργο οδήγησε στη δημιουργία και τη δημοσίευση των ακόλουθων τριών Επιστημολογικών και Ερευνητικών Μοντέλων:

Α) Transdisciplinary Social Pedagogic Model / “Syn-epistemic Wholeness
[Το Μοντέλο εστιάζει στις διαλεκτικές συνέργειες μεταξύ επιστημονικών κλάδων, επιστημολογιών, μεθοδολογιών, ερευνητικών στρατηγικών, πρακτικών, τρόπων μάθησης, γνώσης και μεταξύ επιστημόνων, ερευνητών και όλων των εκάστοτε εμπλεκομένων].

Β)SocialPedagogicalInterventionModelforRefugeefamiliesbyStudents / SPIM4ReStModel
[Το Μοντέλο δίνει έμφαση στη συναισθηματική και κοινωνική εκπαίδευση και υποστήριξη ευάλωτων κοινωνικών ομάδων που γίνεται από τους φοιτητές. Το Μοντέλο SPIM4ReSt δημιουργήθηκε κατά την ανάπτυξη κοινωνικοπαιδαγωγικού προγράμματος, τριετούς διάρκειας, σε πρόσφυγες (ασυνόδευτους ανήλικους  και οικογένειες), το οποίο υλοποιήθηκε από ομάδες εκπαιδευμένων εθελοντών/ντριών φοιτητών/τριών του Π.Τ.Δ.Ε., Ε.Κ.Π.Α., που παρακολούθησαν ένα εξειδικευμένο πρόγραμμα συστηματικής εκπαίδευσης]. 

Γ)  Syneducation Model
[Το Μοντέλο προάγει τη διαδραστική εκπαίδευση, την αμοιβαία καθοδήγηση και τη συνεργατική μάθηση μεταξύ παιδιών και ενηλίκων. Αποτέλεσμα κοινής ερευνητικής μελέτης με τον Ιωάννη Κεκέ, με τον οποίο συνδημιούργησαν τον όρο "Syneducation (Synergy + education)", το 2005].

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΈΡΓΟ

Διδάσκει επί σειρά ετών μαθήματα συναφή με τα προαναφερθέντα ερευνητικά – επιστημονικά της ενδιαφέροντα, τόσο σε προπτυχιακό όσο και σε μεταπτυχιακό επίπεδο, σε Σχολές του Ε.Κ.Π.Α., καθώς και σε άλλα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα, με τα οποία συνεργάζεται.

Προπτυχιακά μαθήματα (τρέχοντα):

  1. Κοινωνική Παιδαγωγική: Θεωρία και Πράξη
  2. Επικοινωνία Σχολείου, Οικογένειας και Κοινότητας
  3. Το Παιδικό Σχέδιο και η Παιδαγωγική του Αξιοποίηση
  4. Η Δημιουργικότητα στην Εκπαίδευση και στην Κοινωνία

Μεταπτυχιακά μαθήματα (τρέχοντα):

  1. Κοινωνική Παιδαγωγική (Ε.Κ.Π.Α.)
  2. Σχεδιασμός εκπαιδευτικών προγραμμάτων και παρεμβάσεων από την Κοινωνική Παιδαγωγική και την Κοινωνική Νευροεπιστήμη (Ε.Κ.Π.Α.)
  3. Κοινωνική Παιδαγωγική και Πρόληψη Αντικοινωνικών Συμπεριφορών (Ε.Κ.Π.Α.)
  4. Διαπολιτισμική Εκπαίδευση (Π.Α.Δ.Α.)

Στο πλαίσιο των μαθημάτων Κοινωνικής Παιδαγωγικής, που  διδάσκει σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο, οργανώνει και συντονίζει -αξιοποιώντας διεπιστημονικές συνεργασίες- Βιωματικά Εργαστήρια και Πρακτικές Ασκήσεις για φοιτητές/τριες. Οι Πρακτικές αυτές υλοποιούνται σε σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και σε κοινωνικοπαιδαγωγικά ιδρύματα, οργανισμούς και φορείς, που δραστηριοποιούνται στην τυπική και μη τυπική εκπαίδευση, στην παροχή υπηρεσιών υγείας και στην ψυχοκοινωνική υποστήριξη.

Οι Πρακτικές Ασκήσεις περιλαμβάνουν σχολικές κοινότητες, σωφρονιστικά καταστήματα, κρατικούς και μη κυβερνητικούς οργανισμούς, φορείς με εξειδίκευση στη διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού, στην ψυχοκοινωνική ευημερία, στη νευροκοινωνική συμβουλευτική, στη διά βίου μάθηση και στην επαγγελματική ανάπτυξη  και γενικά σε φορείς που ασκούν εκπαιδευτικό, κοινωνικό και ιατροπαιδαγωγικό έργο.

Οι Πρακτικές Ασκήσεις και τα Βιωματικά Εργαστήρια, μέσω της διασύνδεσης θεωρίας και πράξης και της συστηματικής αξιοποίησης τεκμηριωμένων μεθόδων και τεχνικών, συμβάλλουν στην ενίσχυση και στη διεύρυνση των εφαρμογών και δυνατοτήτων της Κοινωνικής Παιδαγωγικής, ενώ παραλλήλως καλλιεργούν και εδραιώνουν τις δεξιότητες και τις ικανότητες των φοιτητών/τριών, εντός ενός πλαισίου παιδαγωγικής, κοινωνικής και ηθικής ευθύνης.

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

  • Ίδρυσε, το 2015, το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών: «Κοινωνική Νευροεπιστήμη, Κοινωνική Παιδαγωγική και Εκπαίδευση / Social Neuroscience, Social Pedagogy and Education», το πρώτο στο είδος του στην Ελλάδα (με τη συμμετοχή εξειδικευμένων διδασκόντων / επιστημόνων στα αντίστοιχα γνωστικά αντικείμενα), το οποίο διευθύνει μέχρι σήμερα.  Στη συνέχεια, το Πρόγραμμα έγινε  Διατμηματικό (Δ.Π.Μ.Σ.) και θεσμοθετήθηκε η συνεργασία του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, της Ιατρικής Σχολής και του Τμήματος Βιολογίας του Ε.Κ.Π.Α. Το Δ.Π.Μ.Σ. διερευνά και αξιοποιεί τις διεπιστημονικές (interdisciplinary) και τις «υπερσυνεπιστημονικές» (transdisciplinary) συνέργειες μεταξύ των προαναφερθέντων επιστημών.
  • Διευθύντρια του Εργαστηρίου Πειραματικής Παιδαγωγικής στο Π.Τ.Δ.Ε. του Ε.Κ.Π.Α.
  • Μέλος της Επιτροπής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκών Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του Ε.Κ.Π.Α.
  • Εκπρόσωπος (για τρία χρόνια) του Ε.Κ.Π.Α. στο CIVIS / European Civic University Alliance, στον τομέα  των καινοτόμων παιδαγωγικών μεθόδων και συμμετείχε στη συγγραφή του HandbookonInnovativePedagogies: Waysintotheprocessoflearningtransformation.
  • Σταθερή ακαδημαϊκή συνεργασία με κορυφαία διεθνή Πανεπιστήμια του εξωτερικού, όπου έχει υπάρξει ερευνήτρια (research fellow) και επισκέπτρια καθηγήτρια (visiting professor)πολλές φορές.
  • Επιβλέπουσα διδακτορικών διατριβών και μεταπτυχιακών εργασιών, καθώς και μέλος εξεταστικών επιτροπών διδακτορικών και μεταπτυχιακών εργασιών στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
  • Αξιολογήτρια για την εκλογή και εξέλιξη μελών ΔΕΠ σε πανεπιστήμια της Ελλάδας και του εξωτερικού.
  • Μέλος ελληνικών και διεθνών επιστημονικών εταιρειών, επιτροπών και δικτύων.
  • Είναι μέλος της Συντακτικής Επιτροπής (Editorial Board) και κριτής (reviewer) σε ελληνικά και κυρίως σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά και συνέδρια και είχε την ευθύνη για την επιμέλεια και έκδοση διεθνών συλλογικών τόμων. Μεταξύ αυτών,  ήταν προσκεκλημένη επιμελήτρια (Guest Editor) από το UCL Institute of Education στο Λονδίνο του πρώτου ειδικού τόμου (SpecialIssueonSocialPedagogyinTimesofCrisisinGreece”, 2015, London: UCL Press) του διεθνούς επιστημονικού περιοδικού “InternationalJournalofSocialPedagogy”.
  • Αξιολογήτρια αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, σχολικών εγχειριδίων και εκπαιδευτικού υλικού για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
  • Επιστημονικά υπεύθυνη για προγράμματα επαγγελματικής ανάπτυξης εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  • Προσκαλεσμένη ομιλήτρια σε εθνικά και διεθνή επιστημονικά συνέδρια, συμπόσια και εργαστήρια.
  • Οργάνωση και συντονισμός ακαδημαϊκών εκδηλώσεων, όπως συνέδρια, εξειδικευμένα σεμινάρια και δημόσιες διαλέξεις, συναρτώμενα με τα προαναφερθέντα ερευνητικά της ενδιαφέροντα.
  • Έχει επαγγελματική εμπειρία και επιμορφωτικό και διοικητικό έργο με επίπεδα ευθύνης σε διαφορετικούς χώρους της εκπαίδευσης. Ενδεικτική αναφορά: Έχει διατελέσει επί μία τριετία (ως Σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου) μέλος του Συντονιστικού του Συμβουλίου, ήταν μέλος της Κεντρικής Επιτροπής Συντονισμού του Προγράμματος «Μελίνα-Εκπαίδευση και Πολιτισμός», μέλος της Κεντρικής Επιστημονικής Επιτροπής για την Πράξη «Ανάπτυξη και Λειτουργία Δικτύου Πρόληψης και Αντιμετώπισης των Φαινομένων Σχολικής Βίας και Εκφοβισμού» (στο Υπουργείο Παιδείας), ήταν μέλος επιστημονικών επιτροπών σύνταξης διαφόρων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, ήταν συντονίστρια προγραμμάτων ΕΠΕΑΕΚ και προγραμμάτων σχετικών με την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών τα οποία οργανώνονταν από Πανεπιστήμια και από την Πολιτεία, είχε την ευθύνη για την οργάνωση και τον συντονισμό μεγάλου αριθμού επιμορφωτικών προγραμμάτων και ημερίδων για εκπαιδευτικούς σε πολλές πόλεις της χώρας (υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας), ήταν σύνδεσμος Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης για τα κοινοτικά εκπαιδευτικά προγράμματα “Σωκράτης-Comenius” και “Leonardo” και εκπρόσωπος στο ευρωπαϊκό δίκτυο εκπαιδευτικών πληροφοριών “Ευρυδίκη”, ήταν Διευθύντρια Κέντρου Ακαδημαϊκής και Επαγγελματικής Αναβάθμισης των Εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ήταν μέλος της Ομάδας Εσωτερικής Αξιολόγησης (ΟΜ.Ε.Α.) του Π.Τ.Δ.Ε. του Ε.Κ.Π.Α., έχει συνεργασία με πολλές μη κερδοσκοπικές-μη κυβερνητικές οργανώσεις, με στόχο τον σχεδιασμό και τη διεξαγωγή διαφόρων κοινωνικοπαιδαγωγικών προγραμμάτων.

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Έχει δημοσιεύσει έναν αριθμό βιβλίων (16) και, επίσης, έχει δημοσιεύσει μελέτες και έρευνες, σε πολλά άρθρα (πάνω από 130) σε διάφορα διεθνή και εθνικά επιστημονικά περιοδικά και εκδόσεις με κριτές, οι οποίες αφορούν τα προαναφερθέντα επιστημονικά – ερευνητικά  της ενδιαφέροντα.

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Βιβλία

Μυλωνάκου – Κεκέ, Η. (2022). Πώς τα παιδιά μιλούν με το σχέδιο. Ψυχοπαιδαγωγική αξιοποίηση και εφαρμογές. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.

Μυλωνάκου – Κεκέ, Η. (2021). Κοινωνική Παιδαγωγική: Θεωρία και Πράξη. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.

Μυλωνάκου – Κεκέ, Η. (2019). Σχολείο, Οικογένεια και Κοινότητα: Συνεργασία, Ενδυνάμωση και Ανάπτυξη. Αθήνα: Εκδόσεις Αρμός.

Άρθρα και Κεφάλαια σε συλλογικούς τόμους

Mylonakou-Keke, I., Kallinikaki, T. & Mertzanidou, A. (2022). Social Pedagogy and Social Work relations in Greece: Αutonomous trajectories. International Journal of Social Pedagogy, 11(1): 1-17.

Mylonakou – Keke, I. (2021). Social Pedagogy: Theory and Practice. In: Ciolan, L. et al. (ed.): Handbook on Innovative Pedagogies: Ways into the process of learning transformation, 25-27. CIVIS / European Civic University.

Mylonakou – Keke, I. (2021). Education of Vulnerable Groups: A Syneducational Model for refugee children with their families and students In: Ciolan, L. et al. (ed.): Handbook on Innovative Pedagogies: Ways into the process of learning transformation, 30-33. CIVIS / European Civic University.

Μυλωνάκου – Κεκέ, Η. & Κουκουνάρας Λιάγκης, Μ. (2020). Η Διεπιστημονική  Συνέργεια  της  Θρησκευτικής  Εκπαίδευσης  (εκπαίδευση και έρευνα) και της Κοινωνικής Παιδαγωγικής για την ανάπτυξη ενός πεδίου έρευνας και θεωρίας. Νέα Παιδεία, 175, 23-41.

Mylonakou – Keke, I. (2018). A Social Pedagogical Intervention Model (Spim4Rest): A Human Rights Education Model for Refugee Children and Families. In: Giotsa, A. Ζ. (Ed.) Human Rights in α Changing World: Research and Applied Approaches. Chapter 10: 121-138. New York:Nova Science Publishers.

Μυλωνάκου – Κεκέ, Η. (2017). Σχέσεις Σχολείου, Οικογένειας και Κοινότητας με κοινωνικοπαιδαγωγικό προσανατολισμό: Εκκινώντας την έρευνα από τους εκπαιδευτικούς. Επιστήμες Αγωγής, 2, 84-113.

Botou, Α., Mylonakou - Keke, I., Kalouri, Ο. & Tsergas, Ν. (2017). Primary School Teachers’ Resilience during the Economic Crisis in Greece. Psychology, 8, 131-159. 

Mylonakou – Keke, I., Alevizos, St. & Salichos, P. (2016). Children Protection and Residential Care in Greece and the case of “The Smile of the Child” In: Fulcher, L. & Islam, T. (Eds.) Residential Child and Youth Care in a Developing World: Global Perspectives, 215-232. Cape Town: The CYC-Net Press.

Kyriacou, C., Mylonakou – Keke, I. & Stephens, P.  (2016). Social Pedagogy and bullying in schools: the views of University Students in England, Greece and Norway. British Educational Research Journal, 42(4), 631–645.

Mylonakou - Keke, I., Giotsa,A. & Zergiotis, A. (2016). The Need to Enhance Parents’ Role in School, Family and Community Collaboration: Opportunities, Strategies and Programmes. International Journal of Education and Culture, 5, (3-4), 55-65.