Ο Βασίλειος Γιαννακίδης είναι Ψυχολόγος – Κοινωνικός Παιδαγωγός στο Ψυχιατρείο Κρατουμένων Κορυδαλλού, το οποίο αποτελεί το πρώτο Ψυχιατροδικαστικό Σωφρονιστικό Κατάστημα στη χώρα μέχρι σήμερα. Κατά το παρελθόν διετέλεσε Αναπληρωτής Προϊστάμενος του Τμήματος Επίβλεψης Ανηλίκων στην Εταιρεία Προστασίας Ανηλίκων Πειραιά – Υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, με απόδοση τιμητικού τίτλου.
Έχει πραγματοποιήσει σπουδές στο Τμήμα Ψυχολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, καθώς και στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του ίδιου πανεπιστημίου, με κατεύθυνση «Κοινωνικές Νευροεπιστήμες, Κοινωνική Παιδαγωγική και Εκπαίδευση» (Social Neurosciences, Social Pedagogy and Education) και είναι υπ. διδάκτωρ της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Στα ακαδημαϊκά του ενδιαφέροντα περιλαμβάνονται:
• Διεπιστημονικές Συνέργειες μεταξύ Δικαστικής - Ψυχιατροδικαστικής Ψυχολογίας και Κοινωνικής Παιδαγωγικής (Έρευνα)
• Συνεργασίες μεταξύ Ψυχιατροδικαστικών ασθενών, Οικογένειας, Κοινωνίας και Πανεπιστημίου (ΠΤΔΕ/ΕΚΠΑ)
• Κοινωνικοπαιδαγωγική Ψυχοεκπαίδευση / Πρακτική Άσκηση Μεταπτυχιακών Φοιτητών/τριών
• Κοινωνική Παιδαγωγική και Ψυχοκοινωνική Υγεία και Αγωγή
• Κοινωνική Ψυχολογία
• Κοινωνική Παιδαγωγική
• Κοινωνική Νευροεπιστήμη
• Εκπαίδευση Ενηλίκων
• Καθοδήγηση Ενηλίκων (Mentoring)
• Εκπαίδευση Προσωπικού – Σωφρονιστικών Υπαλλήλων
• Κινητοποιητική Συνέντευξη στο Σωφρονιστικό Σύστημα
• Ψυχανάλυση
Είναι Επιστημονικός Συνεργάτης του Διατμηματικού Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΔΠΜΣ) του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, της Ιατρικής Σχολής και του Τμήματος Βιολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, με κατεύθυνση «Κοινωνική Νευροεπιστήμη, Κοινωνική Παιδαγωγική και Εκπαίδευση» (Social Neuroscience, Social Pedagogy and Education). Αποτελεί συν-διδάσκων του μαθήματος: «Επικοινωνία, Διαπροσωπικές Σχέσεις και Δυναμική Ομάδων», με συμμετοχή στα Βιωματικά Εργαστήρια, στα Σεμινάρια και στις Πρακτικές Ασκήσεις μεταπτυχιακών φοιτητών/τριών, με αντικείμενο την «Κοινωνική Παιδαγωγική και Ψυχοκοινωνική Υγεία: Διεπιστημονική Μελέτη δύσκολων περιπτώσεων». Συντονίζει τη διενέργεια Πρακτικής Άσκησης φοιτητών του ΔΠΜΣ στο Ψυχιατρείο Κρατουμένων Κορυδαλλού, με συνακόλουθη ανάπτυξη επιστημονικής έρευνας επί του έγκλειστου ψυχιατροδικαστικού πληθυσμού και οργανώνει, επιπλέον, βιωματικές - εκπαιδευτικές επισκέψεις μεταπτυχιακών φοιτητών/τριών κατάρτισης και γνωριμίας τους με το Ψυχιατροδικαστικό Σωφρονιστικό Κατάστημα.
Είναι επιστημονικός συνεργάτης στο Ευρωπαϊκό Ερευνητικό Έργο Erasmus+kA3 «Nestor - Ένα Εθνικό Δίκτυο Σχολών Γονέων» (GA621410), με στόχο τη δημιουργία και πιλοτική λειτουργία ενός Εθνικού Δικτύου Σχολών Γονέων σε 20 Ανδρικά Καταστήματα Κράτησης της Χώρας για την ενίσχυση του πατρικού ρόλου 300 γονέων κρατουμένων.
Ακόμη, έχει πραγματοποιήσει μετεκπαιδεύσεις επί των γνωστικών αντικειμένων της επιστημονικής του ιδιότητας, ενδεικτικώς:
• «Εκπαίδευση Εκπαιδευτών ΠΕ Ψυχολόγων / Ενίσχυση της Υγειονομικής Περίθαλψης των Φυλακών στην Ελλάδα / Συμβούλιο της Ευρώπης», Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη
• «Πρόγραμμα Καθοδήγησης» (διαδικασίες και συστήματα επιτήρησης), Innovate Prison Solution – IPS / Ευρωπαϊκό Έργο INTERGA», Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη
• «Πρόγραμμα Καθοδήγησης (Mentor Model Training), Innovate Prison Solution – IPS / Ευρωπαϊκό Έργο INTERGA», Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη
• «Τεχνική υποστήριξη για τη Μεταρρύθμιση του Ελληνικού Δικαστικού Συστήματος (SRSS) – Φάση ΙΙΙ», Υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
• «Ανθρώπινα Δικαιώματα και Έλεγχος των Ορίων Νομιμότητας της Καταστολής: Ο Ρόλος του Συνηγόρου του Πολίτη», Υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
• «Οι Βασικές Αρχές της Κινητοποιητικής Συνεύντευξης και η Εφαρμογή τους στο Σωφρονιστικό Σύστημα», Υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
Η επιστημονική του δραστηριότητα επικεντρώνεται στην ανάπτυξη, καλλιέργεια και προαγωγή της Κοινωνικοπαιδαγωγικής Ψυχοεκπαίδευσης, ως κοινωνικοπαιδαγωγικού ενεργήματος, με την επιχειρούμενη δράση της να ερείδεται επί της διεπιστημονικής έρευνας και επισταμένης μελέτης της αλληλεπίδρασης μεταξύ πολύπλοκων βιολογικών, ψυχολογικών και κοινωνικών παραγόντων στη βάση ανάπτυξης αντικοινωνικών εκδηλώσεων και παραβατικής συμπεριφοράς.
Η Κοινωνικοπαιδαγωγική Ψυχοεκπαίδευση αναφέρεται στη διαδικασία της συστηματικής και δομημένης εκπαίδευσης και παροχής εξειδικευμένων πληροφοριών, σε θέματα που αφορούν τη σύμπλοκη σχέση μεταξύ παραβατικής ή και εγκληματικής συμπεριφοράς, ψυχικού νοσήματος και Νόμου.
Αποβλέπει, κεντρικά, στη βελτίωση και επίτευξη ευνοϊκής αλλαγής των πολύπλοκων, προβληματικών και δυσλειτουργικών κοινωνικών καταστάσεων μέσα από την κατάρτιση προγραμμάτων πρόληψης και την οργάνωση συντονισμένων ενεργειών παρέμβασης, κατά το μέτρο της πρόβλεψης και απώθησης του κινδύνου κατά ζωής του κοινωνικού συνόλου και της άρσης του διττού κοινωνικού στιγματισμού του ψυχιατροδικαστικού ασθενή, προάγοντας και προωθώντας την Ψυχοκοινωνική Υγεία και Αγωγή, μετουσιώνοντας την κοινωνική διάσταση της παιδαγωγικής επιστήμης σε Παιδαγωγό της Κοινωνίας.
Δυνητικά οφέλη της Κοινωνικοπαιδαγωγικής Ψυχοεκπαίδευσης αποτελούν η έγκαιρη ανίχνευση και αναγνώριση των προειδοποιητικών σημείων της αναδυόμενης αντικοινωνικής και κακοποιητικής συμπεριφοράς, η διερευνώμενη σχέση και η ενδεχόμενη σύνδεσή της με την ψυχική νόσο, η γνωριμία με τις θεραπευτικές επιλογές, σύμφωνα με το βιοψυχοκοινωνικό σχήμα, για την ορθή αντιμετώπιση και την ενδεδειγμένη προσφορά βοήθειας και υποστήριξης προς τους ασθενείς κρατούμενους.