Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer

Κοινωνική Νευροεπιστήμη, Κοινωνική Παιδαγωγική και Εκπαίδευση

ΚΑΛΛΙΝΙΚΑΚΗ ΘΕΑΝΩ

Καθηγήτρια Κοινωνικής Εργασίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης

H Θεανώ Καλλινικάκη, είναι καθηγήτρια Κοινωνικής Εργασίας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται στην παιδική προστασία, την ψυχική υγεία παιδιών και εφήβων, τη νεανική παραβατικότητα, στην κλινική (τραύμα, πένθος, καταστάσεις κρίσης, εκτοπισμοί) και την αντικαταπιεστική πρακτική, και στις σπουδές και μεθόδους ποιοτικής έρευνας κοινωνικής εργασίας.

Η είσοδός της στον ακαδημαϊκό χώρο το 1996 συνέπεσε με την εισαγωγή των σπουδών κοινωνικής εργασίας στο πανεπιστημιακό επίπεδο στην Ελλάδα. Είναι η δημιουργός του πρώτου προπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών (1996-2000), ιδρύτρια και συντονίστρια του πρώτου διδακτορικού προγράμματος (2002-) και του πρώτου ς MSc Κοινωνικής Εργασίας (2009-) στην Ελλάδα.

Είναι επιμελήτρια έκδοσης δέκα βιβλίων και συγγραφέας έξι μονογραφιών και περισσότερων από εβδομήντα άρθρων με κριτές. Επίσης, διευθύνει Σειρά έκδοσης βιβλίων κοινωνικής εργασίας (1998-).

Συμμετείχε στην ανάπτυξη προγραμμάτων κοινωνικής εργασίας στη Ρωσία μέσω του προγράμματος TEMPUS: "Modernizing Social Work Education and Teaching in Russia " (2009-2013), στην Κύπρο και σε χώρες –μέλη της European sub-regional Association of Schools of Social Work.

Έχει ασχοληθεί με τη συμπερίληψη της ετερότητας στην εκπαίδευση ως επιστημονικά υπεύθυνη δράσεων του έργου «Εκπαίδευση των Παιδιών της Μουσουλμανικής Μειονότητας στη Θράκη» (2005-2007, 2010-2014) που υλοποιήθηκαν σε επτά αποκλεισμένες κοινότητες Μουσουλμάνων-Ρομά, καθώς και ως διευθύντρια ΠΜΣ στη Σχολική Κοινωνική Εργασία (2014 – 2017, 2020-2023).

Η πρόσφατη ερευνητική δραστηριότητα της διεξάγεται σε διαπανεπιστημιακή συνεργασία, όπως:

  • «Local community responses to youth marginalisation in Europe» (UK, Denmark, Portugal, Poland, Czech Republic),
  • “Re-examining Social Work Education with migrants and refugees in the Balkans” (Croatia, Albania, Kosovo, North Macedonia, Bulgaria, Bosnia, Slovenia)
  • “Recent newspapers representation of refugees and their social workers in Europe: a four countries comparison” (UK, Italy, Slovenia, Greece)
  • «Social Work with Refugees and Migrants; Learning from comparative perspectives», (Greece, Italy, Slovenia,UK, 2019 IDF BASW-IC, IAΤ)
  • ‘Community wellbeing and social inclusion in the context of migration and mobility’ (2019-2022), Migration, Inter-Connectivity and Regional Development (MICaRD) (UK, Poland, Italy, Greece, Serbia)
  • “The End of the Beginning: Social Work with refugees, asylum seekers in Northern Greece and Southern Italy during the Covid-19 Pandemic, (UK, Scotland, Italy, Greece)

Ενδεικτικές δημοσιεύσεις σχετικές με το αντικείμενο του MSc.:

  • Καλλινικάκη Θ. 2022. Διδάγματα από την Ιστορία της Παιδικής Προστασίας στην Ελλάδα Στο K. Kασιμάτη και συν (επιμ.) Κοινωνική Θεωρία και Κοινωνική Πολιτική. Σελ. 321-336. Αθήνα: ΤΟΠΟΣ
  • Mylonakou-Keke I., Kallinikaki T. & Mertzanidou A. (2022). Social pedagogy and social work relations in Greece: autonomous trajectories. International Journal of Social Pedagogy, 11(1): 11. DOI:https://doi.org/10.14324/111.444.ijsp.2022.v11.x.011.
  • Ban R. Di Rosa R.T. & Kallinikaki Th. 2021. "Unaccompanied Minors in Greece and Italy: An Exploration of the Challenges for Social Work within Tighter Immigration and Resource Constraints in Pandemic Times". Social Sciences 10, 134. https://www.mdpi.com/2076-0760/10/4/134/pdf
  • Naumiuk A. Serra F. Rasell M. Uggerhøj L. Pinto C. Kallinikaki, Th. & Mejlvig K. 2021. Using participation to understand and address the anxieties of European youth about unemployment, future work and community. In L. Uggerhøj, et al. Social Work, Social Welfare, Unemployment and Vulnerability among Youth. Routledge.
  • Καλλινικάκη Θ. 2021. Κοινωνική Εργασία στην ανάδοχη φροντίδα. Ο λόγος των αναδεχομένων. Στο Γ. Αμπατζόγλου (επιμ.) “Αλλάζοντας χέρια Από τον αποχωρισμό των παιδιών στην υποδοχή τους”. Σελ .459-497. University Studio Press.
  • Καλλινικάκη Θ. 2021. Η επιμόρφωση υποψηφίων αναδόχων και θετών γονέων στο  έργο «γονέα-καταφύγιο» Στο Γ. Αμπατζόγλου (επιμ.) “Αλλάζοντας χέρια Από τον αποχωρισμό των παιδιών στην υποδοχή τους”. Σελ. 519-539. University Studio Press.
  • Kallinikaki, Th. 2019. Who’s looking after the children? An overview of child care and child protection in Greece. In: Masao Kotani and Masaaki Yokota (eds) Global social welfare, vol.4. Southern Europe: Italy, Greece, Spain, and Portugal. Tokyo: Jumposha Inc. Ρp. 511-631 (in Japanese).
  • Kallinikaki Th. 2019. Social Work Education in Uncertain Times: Protecting the Human Rights of Migrants, Journal of Human Rights and Social Work. https://doi.org/10.1007/s41134-018-0084-1.
  • Buchanan A. & Kallinikaki Th. (2018) Meeting the needs of the unaccompanied children in Greece. International Social Work, https://doi.org/10.1177/0020872818798007.
  • Kandylaki A. & Kallinikaki Th. (2017) Critical, Anti-Oppressive and Human Rights Social Work in the ‘Rough Pathways’ of the Muslim Roma Neighborhoods in Thrace: Towards Inclusion in Education British Journal of Social Work, 1–17. doi: 10.1093/bjsw/bcx113.
  • Kallinikaki, T. (2015). Child Protection in Times of Crisis in Greece. International Journal of Social Pedagogy – Special Issue ‘Social Pedagogy in Times of Crisis in Greece’ 4(1), 177-189. Available online at www.internationaljournalofsocialpedagogy.com.